In memoriam – Henny Knoet

Overleden op 26 augustus 2013

Henny Knoet

Erelid met verdienste van de Stichting Alterse Carnaval

Henny Knoet, erelid met verdienste van de Stichting Alterse Carnaval. Wanneer iemand is benoemd als erelid met verdienste betekend dit automatisch dat de persoon in kwestie zich bijzonder verdienstelijk heeft ingezet voor de Stichting Alterse Carnaval.

In 1967 heeft Henny een ontwerp gemaakt voor de eerste polyester carnavalswagen uit de regio. Voor de eerste keer heeft deze wagen, met als motto ‘Koning Carnaval’ , destijds in Halsteren meegereden als prinsenwagen. Op deze manier is Henny in contact geraakt met de Stichting Alterse Carnaval. In 1968 heeft hij heeft hij een bestaand ontwerp van een insigne bewerkt en gemodelleerd om vervolgens in 1969 zijn eerste eigen ontwerp voor het Alters insigne af te leveren. Er zouden nog vele ontwerpen volgen.

Het Alters insigne staat in de wijde omgeving bekend om zijn unieke, prachtige vormgeving en uitmuntende kwaliteit. Iets waar Henny zelf altijd voor gestreden heeft. ‘Het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit’, waren altijd zijn woorden hierover. Het insigne moest goed zijn. Henny was hierin een perfectionist. Niet alleen in het ontwerp en de vormgeving. Vaak begon het al met uitvoerige discussies, soms tot diep in de nacht, over het motto. Altijd met een heldere, duidelijke en overtuigende visie vanuit Henny.

Het bleef in de loop der jaren niet alleen bij de insignes. Carnaval is een feest met vele symbolieken, zo ook in Halsteren. In Halsteren hebben we als carnavalsymbool ‘De Spinool’. De Spinool is door Henny in 1971 vormgegeven en in de loop der jaren uitgegroeid tot een ‘persoon’ die spreekt tot de verbeelding van de Halsternaren. Een hoogtepunt was het verwezenlijken van het bronzen beeld van ‘De Spinool’ in 2005.

In de loop der jaren heeft Henny ook de vormgeving verzorgd van alle andere symbolieken die te maken hebben met de carnavalsviering in Halsteren. Denk dan bijvoorbeeld aan de kostuum van de Prins, de Nar en de Veldwachter LaForce, het prinsendoek met daarop de Spinool, het logo van onze stichting zoals op de voorpagina van deze krant staat, de Alterse vlag en natuurlijk niet te vergeten het ontwerp van de Halsterse Prinsenwagen.

Het ontwerp van deze wagen stamt al vanuit begin jaren 70 en staat bol van de symbolieken. Het was er echter nooit van gekomen om aan de bouw van de wagen te beginnen. Toen Erwin Hagenaars binnen de Technische Commissie van de Stichting Alterse Carnaval terecht kwam, zag Henny in hem de persoon die de start van de bouw van de wagen kon beginnen.

Menig jaartjes is op een rustig tempo en vaak op de zaterdagen de wagen in stukken opgebouwd. Ook tijdens de bouw van de wagen kwam het perfectionisme van Henny weer regelmatig om de hoek kijken. Er zijn diverse aanpassing gedaan op het ontwerp. Er werd zelfs ter plaatse op de vloer van de loods een nieuwe schets gemaakt wanneer dit nodig was.

Vooral de laatste jaren ging de bouw van de wagen steeds sneller. Er werd met een grotere ploeg aan de wagen gewerkt en er kwam hulp vanuit Bouwclub De Waterstraot. De bouw van de wagen was HET project voor Henny.

Toen kwam het nieuws dat Henny ziek was. Tijdens één van de laatste gesprekken zei hij: ‘Ik dacht dat ik altijd tijd genoeg had, maar die tijd is er niet meer.’

Tijdens zijn ziekteperiode heeft hij nog vele zaken geregeld, ook voor de Stichting Alterse Carnaval. Henny zijn hart lag bij de Alterse Vastelaoved.

Voor hem betekende dit dat hij nog diverse zaken moest afronden en overdragen. Zo heeft hij in snel tempo nog alle kleurentekeningen in orde gemaakt voor de prinsenwagen. Hij heeft gezorgd voor een opvolger, Diego Terroba, die kan begeleiden, in zijn stijl, bij het afbouwen van de wagen. Hij heeft zelfs nog gezorgd voor een ontwerp van het Alters insigne voor 2014.

Als Stichting Alterse Carnaval zijn wij Henny zeer dankbaar voor alles wat hij voor ons heeft gedaan en betekend. Tijdens de Carnaval 2014 zullen wij het laatste insigne van Henny dragen. Op onze kielen dragen we met trots zijn Spinool.

Het werk van, en de herinneringen aan, Henny Knoet zullen altijd blijven voortleven in de Alterse Carnaval.