nov
1-11 Bekendmaking motto
nov 1 hele dag

Op 1 november wordt het nieuwe motto bekend gemaakt voor het nieuwe jaar. Traditie getrouw worden de boeren, boerinnen en vrijwilligers van de Stichting Alterse Carnaval, door de commissie Protocol uitgenodigd voor een bijeenkomst. Op een “leutige” manier wordt dan het nieuwe motto bekend gemaakt aan de aanwezigen. 1-11

Foto: Bekendmaking motto 2016.

nov
do
St. Maarten / 11-11 Viering
nov 11 @ 18:44

Op 11 november wordt al jaren het Sint Maarten feest gevierd. Sint Maarten ofwel Sint Martinus, was als Romeins ruitersoldaat gelegerd in het huidige Frankrijk en stond bekend om zijn goedgevigheid. In Amiens had hij eens geen geld voor een halfnaakte bedelaar die bij de stadspoort zat te verkleumen en hij kliefde ten behoeve van de man spontaan zijn rode krijgsmantel in tweeën. Die mantel behoorde voor helft aan de keizer en voor de helft aan hem, en dat deel schonk hij weg. In een droom ’s nachts meldde Jezus hem dat hìj die bedelaar was geweest. Martinus nam ontslag uit het leger en stichtte in het jaar 370 bij Poitiers de eerste kloostergemeenschap van het Westen. Briefhoofd_Detail_WapenAltere Sint Maarten is ook nauw verbonden met Halsteren. Zo staat hij in het voormalige gemeentewapen, de St. Martinuskerk is naar hem vernoemd en zijn er diverse verwijzingen binnen ons dorp naar hem. Denk bijvoorbeeld aan het St. Maartenplein , Turnvereniging St. Martinus en de St. Maartenschool. 11 november is ook de start van het nieuwe carnavalseizoen. 11 is al van oudsher het getal van de zotten en dwazen. Om die reden start het carnavalseizoen op d’n elfde van d’n elfde (11-11). CKF_SAC-11-11-0335Meestal zijn de 11-11 vieringen, vanwege het late tijdstip, alleen voor volwassenen en we hebben al regelmatig vragen gehad om ook iets voor kinderen te organiseren met 11-11. Na het succes van de afgelopen jaren willen we dan ook als Stichting Alterse Carnaval beide feesten weer combineren op 11 november. We zullen dit doen in de vorm van een Lampionnenoptocht die zal starten op het St. Maartenplein en die zal eindigen bij ” De Spinool ” op het Burg. Mastboomplein te Halsteren. We verzamelen om 18:44 uur. Samen met d’n Hoogheid en zijn gevolg zullen we dan de volgende route lopen; St. Maartenplein – Vijverstraat – Julianastraat – Schoolstraat – Gasthuisstraat – Dorpsstraat – Burg. Mastboomplein tot aan het bronzen beeld van ‘De Alterse Spinool’. CKF_SAC-11-11-0304Bij De Spinool zullen d’n Hoogheid en de Grootste Boer dan hun eed afleggen. Na het dansen van de zevensprong is er voor alle kinderen nog een verrassing. Hierbij nodigen we dan ook alle kinderen uit Halsteren van harte uit om mee te doen aan de lampionnenoptocht. Je kunt je eigen lampion meebrengen, maar lampionnen zijn ook op de avond zelf te koop voor 2,- Euro. Graag tot ziens.

jan
Huis aan Huis Donateurs actie @ Altere
jan 24 @ 18:00 – feb 1 @ 22:00

In de week van 24 januari 2022 zal de Alterse Carnavalskrant huis-aan-huis worden verspreid.

Tijdens deze Huis-aan-Huis Donateursactie zullen de vrijwilligers van de Stichting Alterse Carnaval weer langs de deuren gaan om de carnavalskrant binnen het kerkdorp Halsteren te bezorgen. Hierbij zal aan de inwoners van Halsteren om een bijdrage gevraagd worden voor de Alterse Vastelaoved. Het Schema waarin de krant wordt bezorgd is als volgt;

• Maandag 24 januari – Wijk De Schans
  • Dinsdag 25 januari – Wijk De Rode Schouw
  • Woensdag 26 januari – Wijk De Beek
  • Maandag 31 januari – Centrum Halsteren
  • Dinsdag 1 februari – Gebied rondom de St. Antoniusmolen

Het geld wat tijdens deze actie wordt opgehaald zal vanzelfsprekend weer volledig ten goede komen aan de Alterse Vastelaoved.

De Stichting Alterse Carnaval dankt de inwoners van Halsteren alvast voor hun bijdrage.

Pag26 - Adv_Donateur

vr
Broojebal @ 't Leut'ol
feb 4 @ 14:11

Beste Spinolen,

Ook dit jaar zal weer het Broojebal gehouden worden, en wel in samenwerking met de KBO Halsteren. Het Broojebal zal plaats vinden op 4 februari 2022 in de grote zaal van De Wittenhorst. De zaal gaat open vanaf 13:55 uur en het Broojebal zal om 14:11 uur starten.

We geven de senioren, lid of geen lid van de KBO, van Altere graag de ruimte voor een leutige middag met muziek en vermaak. De muziek is al geregeld en het vermaak, dat zit wel goed, er kommen weer verschillende artiesten optreden.

Als je jezelf hebt ingeschreven voor deze middag, dan wordt er gezorgd voor koffie met een worstebroodje in de pauze en aan het einde van de middag een lekkere kop met snert.

Voor meer informatie over het inschrijven kan men op Woensdag 1 februari 2022 of vrjdag 3 februari 2022 in de ochtend bij de KBO terecht in De Wittenhorst.

We beloven dat dit weer een middag gaat worden waar nog lang over nagepraat gaat worden. Graag tot ziens op zaterdag 4 februari 2022!

À ge mar leut et!
Namens de KBO Halsteren en de Stichting Alterse Carnaval.

za
Kadetjesbal @ 't Leut'ol
feb 5 @ 14:11 – 18:00

Hallo Spinolen en Spinooltjes,

Op 2 februari 2022 zal het Kadetjesbal gehouden worden in ’t Leuthol (De Wittenhorst, Lindenlaantje 1 te Halsteren) en zal beginnen om 14:11 uur.

Kom dus met zijn allen naar het Kadetjesbal. Hoe meer Spinolen en Spinooltjes, des te leutiger het wordt.

En aan het eind van de middag is er voor de Spinooltjes nog een “leutige” maar vooral lekkere verrassing.

wo
Wagentjes Kijke @ Bouwclubs
feb 23 @ 19:11 – 23:45

Op de woensdag voor de carnaval gaat de Hoogheid met zijn gevolg samen met de boeren, boerinnen en vrijwilligers van de Stichting Alterse Carnaval langs de bouwkoten in Altere en De Straot.

In deze bouwkoten is dan al maanden hard gewerkt aan de nieuwe wagen die mee zal rijden in o.a. onze eigen Alterse optocht. Waogetjes_kijke_2016 Om alvast de wagens van dichtbij te bewonderen, en de mannen en vrouwen van de bouwclubs veel succes te wensen, gaan we graag een kijkje nemen.

vr
Scholebezoeke @ Diverse Scholen
feb 25 @ 08:30 – 17:00

Hallo Spinooltjes, Op vrijdag 12 februari 2021 is het dan eindelijk zo ver. Prins Ambrosio komt dan met zijn gevolg weer naar de verschillende basisscholen in Halsteren.

Hij is nu al reuze nieuwsgierig naar de activiteiten en optochten die jullie gaan houden. Vorig jaar was het in ieder geval hartstikke “leutig”.

Zoals jullie al wel weten kunnen jullie met je creaties die voor school zijn gemaakt ook meedoen met de kinderoptocht op zaterdag 13 februari 2021. Deze kinderoptocht wordt gehouden na de intocht van de Prins met zijn Nar.

We verzamelen om 14:11 uur op het nieuwe plein bij Vogelenzang (nabij de Huiskamer van Halsteren). Hierna gaan we samen met de Grootste Boer, LaForce, De Boereploeg en verschillende dweilbandjes in optocht naar De Spinool. Daar gaan we de Prins met zijn Nar ophalen. Als de Prins met de Nar is aangekomen, gaan we in optocht naar ’t Leuthol (De Wittenhorst) voor de kindervastelaoved. Er wordt dan een toneelstukje voor jullie opgevoerd!

Na de kindervastelaoved volgt dan de prijsuitreiking van de kinderoptocht. Het zou toch “leutig” zijn als je met je vriendje, vriendinnetje of de hele klas prijs zou hebben?

Schrijf jezelf nu in via ‘t inschrijfformulier

za
Intocht @ Altere
feb 26 @ 13:44 – 18:00

Schrijf jezelf nu in voor de Kinderoptocht op 13 februari 2021!!!

Hallo Spinooltjes,

Zijn jullie er al klaar voor? De Vastelaoved komt zo, hoor. Dat duurt niet lang meer. Zijn jullie al wat aan het maken voor de Intocht die ’s zaterdags weer in Altere rijdt? Je doet toch wel mee, is het niet alleen, dan toch anders met de school?

Iedereen, dus ook de deelnemers aan de Kinderoptocht, verzamelen om 14:11 uur op het nieuwe plein bij Vogelenzang (nabij de Huiskamer van Halsteren). Samen met de Grootste Boer, LaForce, de Boerenploeg en de Dweilbandjes gaan we dan in optocht naar ‘De Spinool’ aan het Burg. Mastboomplein. Daar gaan we de Hoogheid met zijn Nar inhalen. Nadat de Hoogheid met zijn Nar zijn ontvangen door de Grootste Boer en door jullie allemaal beginnen we aan de Kinderoptocht. De Hoogheid zou het stikgaaf vinden als jullie allemaal mee doen. Immers, velen van jullie hebben de dag van tevoren al mee gedaan in een “leutige” optocht op school. Neem je bouwsel van school mee en doe mee met de Kinderoptocht. Er zijn dit jaar weer “leutige”, nieuwe, glimmende prijzen te winnen, en zelfs weer een schoolprijs. Je zal eens zien hoe “leutig” dat het allemaal is, hier in jullie eigen Altere!

Schrijf jezelf nu in via ’t inschrijfformulier

Maar de Hoogheid komt ook dit jaar weer op school om alles te vertellen. En als je dan nog vragen hebt, dan kun je die gerust aan hem stellen. Je kan jezelf dan ook direct nog inschrijven bij een boer van de commissie optocht.

“À ge mar leut et!”.

zo
Reclame optocht @ Altere
feb 27 @ 14:00 – 18:00

De Alterse bouwers zijn druk bezig om hun wagens af te krijgen. In hun bouwkoten wordt er hard gewerkt om de laaste hand te leggen aan de wagens zodat er een mooie optocht gereden zal worden! Elk jaar weer trekt de Alterse Vastelaoved optocht duizenden bezoekers uit de regio.

We hopen natuurlijk dat met de optocht op 14 februari 2021 alle portomonnees op zijn kop staan, maar eerst kloppen we bij onze trouwe en nieuwe relaties aan om te vragen ons dit jaar (weer) te steunen.

Daarom nodigen wij je van harte uit om deel te nemen aan de reclameoptocht. Een leuke manier om, voorafgaand aan de Alterse Vastelaoved optocht, reclame te maken voor je bedrijf. Het Publiek is er, nou jij nog?!

Tarieven Reclame optocht 2020
A-1: Personenauto (met of zonder aanhanger) € 45,-
A-3: Motoren € 30,-
B-1: Tractoren, heftrucks e.d. € 45,-
C-1: Vrachtwagens en bussen € 60,-
C-3: Idem als C-1 maar met oplegger of aanhanger € 65,-
D-1: Lopende reclame tot en met 5 personen € 20,-
D-2: Lopende reclame vanaf 6 personen € 30,-

Schrijf jezelf nu in via het inschrijfformulier IMG_3108

Alterse Brabantse Wal Optocht @ Altere
feb 27 @ 14:11 – 18:00

Als je dit leest zijn de voorbereidingen al in volle gang, zodat alles er strakjes goed uit komt te zien voor de Alterse Brabantse Wal Optocht hier in Halsteren. We kunnen nog steeds trots zijn op onze Optocht, en diegenen die het elk jaar weer voor elkaar krijgen om wat moois op straat te brengen.

Het nieuwe motto zorgt ook dit jaar weer voor genoeg inspiratie voor de bouwers, dweilbandjes, loopgroepen, paren en enkelingen. Heb jij, met het nieuwe motto, nu ook genoeg inspiratie om mee te doen in de Alterse optocht, schrijf jezelf dan in.

Dit kun je doen op zaterdag 23 januari 2021, tussen 16:00 en 17:00 uur in Café De Beek in de Fabriekstraat in Halsteren.

Je kunt jezelf ook inschrijven via het inschrijfformulier.

Spinolen, jullie zullen weer zien wat voor een geweldige Brabantse Wal Optocht weer hier op Altere zal rijden op 14 februari 2021. Optocht_2016 Kom gewoon kijken; je geloofd je ogen niet, zo mooi…..

Bouwersbal @ Café De Beek
feb 27 @ 21:11 – 23:45

Als afsluiting van de Vastelaovedoptocht van zondag, houdt de Stichting Alterse Carnaval op zondagavond 14 februari 2021 in Café De Beek in de Fabrieksstraat het Bouwersbal.

Op het Bouwersbal kunnen de deelnemers en toeschouwers van de Halsterse Optocht napraten over de wagens, dweilbandjes en alle andere deelnemers die ’s middags hebben meegereden. Je kan om 21.11 uur aanschuiven bij Café De Beek. Het bal is bedoeld voor alle Spinolen en Spinooltjes. Maar zoals de naam al doet vermoeden, zijn ook bouwers en Vastelaovedvierders uit de omgeving van Halsteren van harte welkom.

Tijdens het bal zullen de bekerprijzen van de Halsterse Optocht worden uitgereikt aan de A-Categorie, B-Categorie, C-Categorie en de Categorie Muziekgroepen.

Het bal is voor iedereen gratis toegankelijk. Bouwersbal_2016

Ziekenbezoek @ Altere
feb 28 @ 08:30 – mrt 1 @ 12:30

Carnaval, het feest van de lach en de traan, en soms dan ook letterlijk tijdens het ziekenbezoek. Op de maandag en dinsdag tijdens de Carnaval bezoekt de Hoogheid met z’n gevolg de zieken aan huis.

Ziekenbezoek

Tijdens deze bezoeken proberen we de zieken ’n stukje plezier te brengen en wordt namens de stichting en de Halsterse gemeenschap een fruitmand aangeboden. Helaas kunnen we niet alle zieken bezoeken omdat de periode daarvoor te kort is (of ’t aantal zieken te groot). Daarnaast zijn we niet altijd op de hoogte wie er ziek zijn. We zijn voor deze informatie afhankelijk van derden. Fruitmand

mrt
Sluiting @ Altere
mrt 1 @ 18:33 – 23:45

Op de dinsdagavond wordt door de Stichting Alterse Carnaval een interne sluiting gehouden. Tijdens deze sluiting wordt op een “leutige” manier teruggekeken op de afgelopen Vastelaoved.

De vele vrijwilligers die hebben geholpen met de organisatie van dit prachtige feest worden bedankt voor hun inzet en in het zonneke gezet.
Nadat de Prins, Nar, LaForce en de Grootste Boer hun spullen terug hebben gegeven aan de Voorzitter gaat de sleutel van Altere weer terug naar het Gemeentebestuur.
De Vastelaoved zit er dan weer op en de Prins, zijn Nar en de adjudant vertrekken, samen met de Spinool terug naar Slikkenburg.

“À ge mar leut et en tot volleged jaor!”